زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

احکام حرجی





احکام حرجی، احکام ثانوی واقعی برای برداشتن مشقّتِ شدیدِ ناشی از امتثال احکام اوّلی می‌باشد.


۱ - تعریف



احکام حرجی که مقابل احکام ضرری است، به احکامی گفته می‌شود که نفی حرج از مکلف می‌نماید؛ به بیان دیگر، احکام ثانویه‌ای که از جانب شارع مقدس و یا قانونگذار به خاطر تخفیف و تسهیل بر مکلفان و برداشتن حرج و مشقت شدید ناشی از امتثال احکام اولی ، جعل شده است، احکام حرجی نامیده می‌شود.

۱.۱ - مثال


برای مثال، وجوب وضو در نماز ، حکم اولی مکلفان است، اما اگر وضو برای شخصی به سبب سرمای زیاد، مشقت شدید داشته باشد، حکم تیمم برای او جعل شده که این حکم به منظور تخفیف و برداشتن حالت حرج و مشقت ناشی از امتثال حکم اولی است.

۲ - فلسفه احکام حرجی



بنابراین، احکام حرجی، احکامی است که در حالت عسر و حرج مکلف ، به خاطر آسان شدن کار برای وی، جعل شده است، زیرا طبق قاعده «لا حرج» ، به هنگام عسر و حرج، تکلیف از فعلیت می‌افتد و داعویت ندارد. خداوند در این باره می‌فرماید: (ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَج) و چون هیچ واقعه‌ای نمی‌تواند بی‌حکم باشد، احکامی که در این هنگام جعل می‌شود احکام حرجی است.

۳ - نکته اول



ملاک، عسر و حرج شخصی است نه نوعی، و مراد از حرج، سختی و مشقتی است که عادتاً تحمل آن بر شخص دشوار است، اما به حد تعذر نمی‌رسد.

۴ - نکته دوم



احکام حرجی به احکام اولیه‌ای که امتثال آن‌ها برای مکلف مشقت زیاد ایجاد نماید نیز اطلاق می‌شود و این احکام به سبب قاعده لاحرج برداشته می‌شود؛ ولی مراد از احکام حرجی در این مستند، احکام ثانویه‌ای است که نفی حرج می‌نماید.

۵ - پانویس


 
۱. حج/سوره۲۲، آیه۷۸.    
۲. اصول الفقه، مظفر، محمد رضا، ج۱، ص۲۳۵.    


۶ - منبع


فرهنگ‌نامه اصول فقه، تدوین توسط مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، ص۱۰۷، برگرفته از مقاله «احکام حرجی».    


رده‌های این صفحه : احکام اضطررای




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.